Zorg goed voor je darmen

Microbiome = je darmflora

In je darmen huizen biljoenen bacteriën, die samen met virussen, gisten en schimmels je microbioom vormen. Al die bacteriën hebben grote impact op jouw leven en hoe jij je voelt. En doen enorm goed werk! Het microbioom helpt bijvoorbeeld mee om je darmwand gezond te houden. Ook traint het je afweersysteem. Dat zorgt ervoor dat je minder snel ziek wordt en sneller beter bent.

Je tweede brein

Je brein is verbonden met je darmen door de langste hersenzenuw van het lichaam, de nervus vagus. De darmen en hersenen communiceren via deze zenuw met elkaar. Daarom worden je darmen ook wel je tweede brein genoemd. Over de directe relatie tussen het microbioom, de darmen en het brein komen we steeds meer te weten.

Darmen – hersen verbinding :

Je buik en je brein communiceren continu over jouw welzijn, wanneer je trek hebt, vol zit of stress ervaart. En wanneer je naar het toilet moet. De darmen kunnen ook alarm slaan. Bijvoorbeeld bij bedorven voedsel. Wanneer de bacteriën het foute voedsel herkennen, willen ze het zo snel mogelijk kwijtraken. De nervus vagus laat dat direct aan het brein weten. In reactie daarop krijgt de darm een seintje om samen te trekken. Met een beetje geluk kun jij in die tijd nog net naar de wc sprinten.

darmen-hersen verbinding
darmen-hersen verbinding

In elk van onze dikke darmen leven biljoenen micro-organismen die gezamenlijk een ondersteunend orgaan vormen dat centraal staat in onze gezondheid: het darmmicrobioom.

Onze darmen herbergen de hoogste dichtheid aan micro-organismen, voornamelijk behorend tot bacteriën, maar ook schimmels, archaea en protisten, van welk bioom of microbioom dan ook op aarde. Meer dan 5.000 verschillende soorten micro-organismen met een gewicht van ongeveer 2 kilogram (bijna twee keer zo zwaar als onze hersenen) leven in ons spijsverteringskanaal (Bäckhed et al. 2005; Sekirov et al. 2009; Sender et al. 2016).

Belang microbioom

Wij zijn zelf gelijke delen bacteriën en mensen, waarbij het aantal cellen in ons microbioom gelijk is aan dat van onze eigen cellen. Als we bovendien de genen onderzoeken die verantwoordelijk zijn voor de activiteit, kan onze darmmicrobiota ≥ 100 keer meer genen tot expressie brengen dan ons eigen genoom met 3,3 miljoen unieke coderende genen vergeleken met de 23.000 genen in ons hele menselijke genoom (Amon en Sanderson 2017). .

Kortom, het microbioom is een ongelooflijk belangrijk spijsverteringsorgaan. Als je microbioom in een goede conditie blijft, kunnen die miljarden bacteriën het beste voor je zorgen.

lees meer op https://www.facebook.com/groups/teamnoni

en op https://www.van-nature-gezond.nl/het-belang-van-een-gezonde-microbiome-darmflora/

Ebook Zorg goed voor je darmen
Ebook Zorg goed voor je darmen

Download ons Ebook : Zorg voor gezonde darmen !

 Je darmen zijn ongelooflijk belangrijk ;

Help je darmflora en kijk op google bijvoorbeeld naar

Microbiome  en artrose

Microbiome en migraine

Microbiome en diabetis

Microbiome en parkinson

Microbiome en reuma

Microbiome en sybdroom van Tietze

Microbiome en fibromyalgie

En nog veel meer !!!

Dan is dit ebook:   Zorg voor gezonde darmen ietsvoor jou!

In het ebook  Zorg voor gezonde darmen  komen aan bod:

  • het tijdperk van microbiome
  • verbinding tussen hersen en darmen

  • Immuunststeem
    • Wat wij doen

    Doet het NU !Download ons Ebook Zorg voor gezonde darmen